Arany Pingvinek és Napraforgók az idei Mátra Kincsei legjobbjai 2024.03.31. 18:00

Arany Pingvinek és Napraforgók az idei Mátra Kincsei legjobbjai

1
Arany Pingvinek és Napraforgók az idei Mátra Kincsei legjobbjai

2024. március 26-án került megrendezésre a Harkály Ház szervezésében a IV. A Mátra Kincsei Természetismereti és Természetvédelmi Verseny döntője, és ezzel lezárultak az immár négy éve töretlen népszerűségnek örvendő országos vetélkedőnk idei fordulói.

döntőben a korábbiakhoz hasonlóan két korosztályból (5-6. osztály, 7-8. osztály) az az 5-5 háromfős csapat juthatott be, akik az elmúlt hónapok három fordulója során a legmagasabb pontszámot érték el. Az online fordulók fókuszában ebben az évben a mátrai élőhelyek és azok élővilága állt. A természetközeli erdők kapcsán a korhadó- és holtfák jelentőségét, a hozzájuk kötődő szaproxilofág életközösséggel kapcsolatos ismereteket; a Mátra klímazonális és edafikus élőhelyeit és jelentős fajait; valamint a NATURA 2000 nemzetközi ökológiai hálózat különleges madárvédelmi és természetmegőrzési területeit érintettük.

A versenyre ebben az évben 36 csapat jelentkezett, közülük került ki az a tíz, akik a fordulók során a legtöbb pontot elérve meghívást kaptak a Mátrafüreden tartott döntőnkre.

A döntő két részből állt. A délelőtt folyamán a csapatok a Harkály Ház oktatótermében adtak számot tudásukról az első három fordulóban elsajátított ismeretek alapján összeállított tesztfeladatok, kiselőadások és szituációs feladatok során. A kiselőadásokban a tanulók egy általuk választott magyarországi NATURA 2000 területet mutattak be, a „kicsik” egy különleges természetmegőrzési területet 6 percben, a „nagyok” egy különleges madárvédelmi területet 8 percben, így míg az online fordulókban kimondottan a Mátra „kincseivel” foglalkoztunk, a döntő kicsit szélesebbre nyitotta a perspektívát.

A szituációs feladatokban a természetvédelmi őrök szerteágazó feladataival ismerkedtünk, fordult a kocka, valódi őreink játszották a laikus természetjárókat, a versenyzők pedig az őrök munkája során felmerülő különböző élethelyzetekbe csöppentek. Meg kellett értetniük a természetvédelem fontosságát a védett területen a kijelölt útról letévedt kerékpárossal, a kisvizes élőhelyen gátat építő kirándulóval, az erdei út pocsolyáit építési törmelékkel feltöltő autóssal, a gazdálkodókkal, akik kitermelés előtt álló erdőterülettel, nagyszámú vadállománnyal, NATURA2000 területtel rendelkeznek. A csapatoknak a szokatlan szituációkban az eddigi ismereteiket új szintre emelve kellett helyt állni.

A délelőtti fordulót követően került először nehéz helyzetbe a zsűri, hiszen a csapatok ügyesen vették az akadályokat, voltak, akik az elméleti feladatoknál, mások a szituációkban bizonyultak jobbnak, és a színvonalas kiselőadások során is több csapat teljesített kiemelkedően. Amíg a versenyzők és felkészítő pedagógusaik elfogyasztották a szendvicsebédet, kialakult a sorrend, amely alapján mindkét korcsoportból az első három helyezett csapat folytathatta a versenyt a délutáni terepi fordulón.

A terepi forduló során a csapatok egy térképpel és a Mátra 32 jellegzetes növény- és állatfajának fotójával felszerelkezve indultak megkeresni a Harkály Ház környékén elhelyezett 6 állomást, melyből 4 állomáson egy-egy élőhely jellegzetes fajait kellett elhelyezni, 1 állomáson a természetközeli erdőkre jellemző jelenségeket felkutatni, 1 állomáson pedig a kisvizes élőhelyek lakóival és védelmükkel foglalkoztunk. A terepi döntőn nem csak a megszerzett ismeretekről tudtak számot adni a versenyzők, szükség volt arra is, hogy a térkép alapján tájékozódva megfelelő időbeosztással haladjanak az állomások között.

A Harkály Házba történő visszaérkezést követően gyors pontösszesítés után kialakult a végső sorrend, és kiderült, mely csapatok bizonyultak idén a legügyesebbnek. Az eredmények:

5-6. OSZTÁLYOS KOROSZTÁLY:

I. helyezett – a Mátrai Arany Pingvinek: Dala Róbert, Kovács Olivér, Varga Zoltán II. Rákóczi Ferenc Katolikus Általános Iskola, Gyöngyös Felkészítőjük: Nagy Ágota

I. helyezett – a Csuszka: Nádudvari Nándor, Simon Gergely, Vári Levente Mátranováki Fekete István Általános Iskola Felkészítőjük: Vanóné Kovács Zsuzsanna

III. helyezett – a Virágok: Békés Melani, Gembiczki Dorina, Lévai Zsófi Mátranováki Fekete István Általános Iskola Felkészítőjük: Vanóné Kovács Zsuzsanna

IV. helyezett – a Parádi Baglyok: Borsos Botond, Halász Boglárka, Zoboki Kamilla Fáy András Általános Iskola és Alapszintű Művészeti Iskola, Parád Felkészítőjük: Bogdánné Horváth Krisztina

V. helyezett – az Ananászfák: Gulyás Ádám, Nyitrai László, Tóth Benjámin Jászapáti Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola Felkészítőjük: Rákosi-Szabó J. Patrik

7-8. OSZTÁLYOS KOROSZTÁLY:

I. helyezett – a Napraforgók: Nagy Fanni, Pethes Mirella, Pethes Patrícia Hatvani Kossuth Lajos Általános Iskola Felkészítőjük: Gyárfásné Kovács Marianna

II. helyezett – a Csiripelő Verebek: Kaszás Viktória, Kolláti Fanni, Pálkerti Szofi II. János Pál Pápa Katolikus Óvoda és Általános Iskola, Bátonyterenye Felkészítőjük: Gembickiné Cseszneg Andrea

III. helyezett – a Parádi Sasok: Bogdán Gergő, Boksa Gréta, Fejes Violetta Fáy András Általános Iskola és Alapszintű Művészeti Iskola, Parád Felkészítőjük: Bogdánné Horváth Krisztina

IV. helyezett – az Ózdi Gatyáskuvikok: Bagi Botond, Elek Dávid, Horváth Ádám Vasvár Úti Általános Iskola, Ózd Felkészítőjük: Maruzsi Henrietta

V. helyezett – az Albatroszok: Kónya Káleb, Török Anna, Vakherda Áron Vasvár Úti Általános Iskola, Ózd Felkészítőjük: Maruzsi Henrietta

A csapatok nemzeti parki tárgyi nyereményekben részesültek, a dobogós csapatok pedig újabb élményekkel gazdagodhatnak majd, hiszen a Bükki Nemzeti Park Igazgatóság látogatóhelyeire, az Ipolytarnóci Ősmaradványokhoz, a Bükki Csillagdába és a Szeleta Parkba szóló családi belépők lapultak csomagjukban.

Ezúton is gratulálunk minden döntőbe jutott csapatnak és köszönjük a lelkes, kitartó munkájukat! Reméljük, a verseny során szerzett tudást, tapasztalatot a későbbiekben is hasznosítani tudják és az őket körülvevő természeti értékek védelmét, megőrzését kicsit még inkább saját feladatuknak is érzik majd!

Emellett köszönjük minden jelentkező csapatnak a sok-sok befektetett munkát és energiát, a felkészítő pedagógusoknak pedig a fordulóról fordulóra való felkészítést és segítséget! Reméljük, a következő tanévben sokukkal újra találkozhatunk!

Kapcsolódó

2023/1 2. The first few days

2023/1 2. The first few days

2023.04.19. 14:37
Am 14. Maerz stieg ich ins Flugzeug in Richtung Budapest. Natürlich war ich ziemlich aufgeregt und gespannt. Ich war vorher noch nie in Ungarn. Wie werden die Leute dort sein und wie wird meine neue Heimatstadt aussehen? Was wird mich im Bükk-Region Geopark erwarten? Fragen über Fragen… Glücklicherweise wurde ich von Balázs am Flughafen abgeholt und meine Aufregung legte sich etwas nach dem herzlichen Empfang. Auf dem Weg in die Wohnung machten wir sogar noch einen Zwischenstopp bei Aldi, da am 15. Maerz ein Feiertag in Ungarn ist (Gedenktag der Revolution von 1848) und die Geschaefte geschlossen hatten. Ich nutzte den freien Tag direkt, um etwas die Innenstadt zu erkunden. Dort habe ich den Dobó-István-Platz, das Rathaus, sowie die Basilika gesehen. Erster Eindruck? Hier laessts sich aushalten! Am Samstag hat mich Balázs und sein Vater auf eine Wanderung im nahegelegenen Aggtelek Nationalpark eingeladen. Wir marschierten im Wald 15 km entlang der slowakischen Grenze von Aggtelek in Richtung Gömörszőlős. Kurz vor unserem Ziel wurden wir noch mit einem schönen weitlaeufigen Ausblick belohnt. Dort konnten wir bis zum Mátra-Gebirge sehen! In Gömörszőlős, wo es unter Anderem ein ökologisches Ausbildungszentrum gibt, haben wir dann zusammen noch zu Abend gegessen (Ungarische Gulaschsuppe) und den Abend mit einem Kartenspiel ausklingen lassen (auf ungarisch gar nicht so einfach ;) ) Es war ein sehr schöner Tag, vor allem, da ich von allen Teilnehmern herzlich empfangen und direkt in die Gemeinschaft aufgenommen wurde. Am Sonntag stand dann die Besichtung der Burg von Eger an. Von dort hat man einen guten Ausblick über die Stadt. Im Keller der Burg befindet sich eine Ausstellung zu einer der grössten Waffensammlung in Ungarn und es kann das ehemalige Verlies besichtigt werden. Für Geschichtsinteressierte sehr interessant!
Tovább olvasom
2022/1. - 3. Fieldwork in the national park

2022/1. - 3. Fieldwork in the national park

2022.08.23. 15:27
Bastardindigo Sträucher und eine Tonne Fledermauskot[21.03.2022-26.03.2022]Es gab bereits und wird noch viele Tage geben, an denen wir im Büro sitzen und Recherche Arbeit zu unterschiedlichen Themen leisten, Zusammenfassungen und Übersichten erstellen oder auch mal Buchausschnitte einscannen. Jedoch wollen wir unsere Blogeinträge besonders den Aktivitäten draußen widmen. Somit waren wir in der letzten Woche unter anderem in der Nähe von Tiszabábolna. Hier mussten Bastardindigo Sträucher (Amorpha fruticosa) in einem sumpfigen Gebiet abgesägt, zum Rand des Sumpfgebietes und von dort über eine Grasfläche zu einer Häckselmaschine transportiert werden. Bei diesen Sträuchern handelt es sich auch dieses Mal um eine invasive Art. Diese kommt aus China und verbreitet sich aggressiv und sehr schnell. Somit verschlechtert sich die Qualität des Ökosystems und einheimische Pflanzen werden verdrängt.An einem anderen Tag waren wir in der reformierten Kirche von Bánhorváti um diese von Fledermauskot zu befreien. Im Gebälk der Kirche leben circa dreihundert Fledermäuse, unter anderem kleine Hufeisennasen und große Mausohren. Da der Nationalpark sich dafür einsetzt, dass diese Tiere weiterhin den Lebensraum in der Kirche nutzen können, sind sie auch für die Beseitigung des Kots zuständig. Es sind verschiedene Gebäude, wo dies gemacht werden muss und findet so ungefähr in einem drei Jahres Abstand statt. In dieser Zeit hat sich ca. eine Tonne an Kot gesammelt, die wir in Säcke schippten und die steilen Treppen vom Dachboden heruntertragen mussten. Nach mehreren Stunden harter Arbeit und ca. 80 Säcken mit Kot waren wir endlich fertig und ziemlich erschöpft. Am Samstag war ein normaler Arbeitstag, da dieser freie Tag auf den 14. März verlegt wurde, um ein verlängertes Wochenende zu ermöglichen. Diesen verbrachten wir erneut mit dem Sammeln von Müll.
Tovább olvasom