Közösen védjük a természetet 2024 - Határtalanul gólya módra - Szlovák-magyar természetismereti vetélkedő beszámolója 2024.06.03. 13:00

Közösen védjük a természetet 2024 - Határtalanul gólya módra - Szlovák-magyar természetismereti vetélkedő beszámolója

2
Közösen védjük a természetet 2024 - Határtalanul gólya módra - Szlovák-magyar természetismereti vetélkedő beszámolója
Közösen védjük a természetet 2024 - Határtalanul gólya módra - Szlovák-magyar természetismereti vetélkedő beszámolója

A Bükki Nemzeti Park Igazgatóság Nógrádi Tájegysége és a Štátna Ochrany Prírody SR (Szlovák Köztársaság állami természetvédelme) a több évre visszanyúló hagyományoknak megfelelően 2024. május 28-án, Salgótarjánban, a Baglyas-kő Vár Természetvédelmi Látogatóközpontban újra megrendezte a „Közösen védjük a természetet” című vetélkedőjét.

Az idei évben a vetélkedő a „Határtalanul gólya módra” alcímet kapta, hogy így is felhívjuk a figyelmet a gólyák óvására, illetve arra, hogy bár más neve van az országoknak, ahol élünk, a természet megőrzésében nincsenek köztünk határok, ugyanaz a cél hajt bennünket.

A közös szlovák-magyar természetismereti találkozón ezúttal 12 csapat vett részt. Szlovákiában tanuló diákok a következő oktatási intézményeket képviselték:

1. Základná škola Školská 1 Fiľakovo (Tamara Olšiaková, Lea Buzásiová, Ema Martinková, pedagógus: Aneta Burisová)

2. Základná škola s materskou školou Gemerský Jablonec Alapiskola és óvoda (Imola Tóth, Tamás Pataki, Bendegúz Varga Balázs, pedagógus: Estera Kovácsová)

3. Základná škola s materskou školou –Alapiskola és óvoda, Radzovce 418 (Natálie Kosourová, Dorota Krahulcová, Nicolas Vasile Szűcs, pedagógus: Eva Paučová)

4. Základná škola Lajosa Mocsáryho s vyučovacím jazykom maďarským - Mocsáry Lajos Alapiskola, Farská lúka 64/B, Fiľakovo (Rebeka Mocsárová, Ádám Gulyás, Ádám Bálint Farkas, pedagógus: Dávid Szvorák)

5. Základná škola Farská lúka 64/A, Fiľakovo (Vanesa Goldčiterová, Lara Danyiová, Stanislav Žolka, pedagógus: Marián Bozó)

6. Základná škola Štefana Koháriho II. s vyučovacím jazykom maďarským - II. Koháry István Alapiskola, Mládežnícka 7, Fiľakovo (Dávid Molnár, Šóšová Liliana, Czupper László, pedagógus: Judit Bial)

Magyarországról induló iskolák pedig az alábbiak voltak:

1. Dr. Krepuska Géza Általános Iskola (Demeter Tímea, Tomka Villő, Stánitz Emese, pedagógus: Asan Adrienn)

2. Mocsáry Antal Általános Iskola (Dénes Lia Boglárka, Fényszarusy Anna, Nagy Anna Fruzsina, pedagógus: Hives Adrienn)

3. Salgótarjáni Általános Iskola Kodály Zoltán Tagiskola (Éger Szilárd, Bodrogi Máté, Ludvig Levente, pedagógus: Fülöpné Asztalos Mónika)

4. II. János Pál Pápa Katolikus Iskola (Kaszás Viktória, Kun Benedek, Ficsor Áron, pedagógus: Gembickiné Cseszneg Andrea)

5. Salgótarjáni Általános Iskola Beszterce-lakótelepi Tagiskolája (Bakos Krisztián, Berta Benjámin Noel, Járomi Richárd, pedagógus: Fekete Gyula)

6. Mátranováki Fekete István Általános Iskola (Gembiczki Dorina, Nádudvari Nándor, Vári Levente, pedagógus: Vanóné Kovács Zsuzsanna)

A vetélkedő napján gyönyörű napsütés volt, így a körtúrás előadásokat nem zavarta meg az elmúlt napokra jellemző zivatar. A Nógrádi Tájegység munkatársai különböző állomásokon mutatták be a közel 3 hektáros parkosított területen a kültéri látogatóközpontot és a vetélkedő alcímét adó madarakhoz kapcsolódó ismereteket.

Természetvédelmi őreink előadásait Csaba Balázs zoológus tolmácsolta szlovákul, hogy a szlovák anyanyelvű diákok is megértsék az ismeretátadást. Fontos szabály volt, hogy csak a vetélkedőn résztvevő gyerekek jegyzetelhettek, a kísérő pedagógusok kissé lemaradva, távolabb követhették az eseményeket.

Első állomáson Németh Bálint a madármenhelyünkön található madarak bemutatása mellett kitért azok főbb jellemzőire, illetve elmagyarázta a gyerekeknek a madarak táplálkozásához kapcsolódó lábformák és csőrtípusok összefüggéseit.

Második állomásunkon Szarvas Imre az Európai Geoparkok hetét kibővítve a magyarországi UNESCO Globális Geoparkok megünneplésével, tájékoztatást nyújtott a Novohrad-Nógrád Geoparkról, ami a Globális Geoparkok Hálózatának tagja. Juhász Tamás a Baglyas-kő tömbjére is jellemző bazalt vulkanitok földtani jellegéről, illetve a Nógrád vármegyében lezajló vulkanikus tevékenységekről tért ki előadásában.

Miután lesétáltunk a mentett gólyák röpdéjéhez, az ott található tavacska mellett Lantos István a gólyák által fogyasztott állatokra jellemző szaporodásukat és fejlődésüket ismertette. A gólyákról, illetve azok természetvédelmi helyzetéről, már Papp Ferenc adott új információkat a diákoknak.

Amint a körsétánk lassan a végére ért, bemutatásra került egy tápláléklánc, ahol a csúcsragadozó maga a fehér gólya. Itt azt is prezentálni tudtuk, hogy mi történik az ökológiai egyensúllyal, ha kivesszük a tápláléklánc egy elemét.

Miután a kis természetbúvárok kellőképpen elfáradtak a sok új és rendszerező anyagtól, kis pihenést, illetve felfrissülést követően elindultak a már előre kihelyezett állomásokra, hogy megmutassák, mit tanultak ezen a napon. A 12 csapatot 6 állomásra kellett beosztani, ezért volt olyan állomás, ahova egyszerre 2 csapatot küldtünk. Itt leginkább teszteket kellett kitölteni, de azokon az állomásokon, ahol interaktív feladatok megoldásával kellett a legtöbb pontot összegyűjteni, oda csak 1 csapat mehetett, illetve minden csapatnak volt pihenőideje is. Egy állomáson 5 percet tölthettek el a feladatok megoldásával, utána egy rövid Vidra Verda dudaszó jelezte a társaságnak, hogy a következő állomásra kell szaladniuk. A vetélkedő megkezdése előtt minden induló kapott egy menetlevelet, amit követve pontosan tudta, hogy mikor hova kell mennie, vagy éppen pihenőidejét fogja eltölteni.

Természetesen a 36 fős gyerekseregből volt, aki eltévedt, kihagyott állomást, de az apró bakikat a kollégák jól és türelmesen kezelték, továbbá minden felmerülő problémára kreatív megoldást találtak. Az állomásokon és a feladatok lefordításában segített Csaba Balázs, Jana Garayová, Edita Šimonová, és Želmíra Ružičková. A háttérmunkákban pedig nagy segítségünkre volt Rónai Kálmánné igazgató asszony, Várhelyi-Szomszéd Eszter, Farkas Annamária, Molnár Csilla Eszter, Kiss Ágnes, Kiss Gyula Vilmosné, Harmos Krisztián, Joó Miklós, Pintér Zsolt és Sztankó Jenő, a BNPI munkatársai. Köszönjük szépen!

Minden résztvevőt megérdemelt ajándéktárgyakkal jutalmaztunk. A versenyen a legjobb eredményt elérő magyar csapat a II. János Pál Pápa Katolikus Iskola tanulói voltak, akik egynapos szlovákiai kiránduláson vehetnek majd részt a nyár folyamán. A legtöbb pontot elérő Szlovákiából érkező csapat pedig ismét az Almágyi Alapiskola és Óvoda (Gemerský Jablonec) diákjai, akik a miskolci Szeleta Park Látogatóközpontba szóló belépőjegyekkel térhetnek vissza hozzánk.

Minden Magyarországon és Szlovákiában élő kollégának köszönjük a vetélkedő sikeres lebonyolításához szükséges segítségét, a csapatoknak pedig a becsületes részvételt. Újra egy vidám napot töltöttünk el közösen, határtalanul.


Kapcsolódó

8 Unsere Erfahrungen als Freiwillige in Ungarn

8 Unsere Erfahrungen als Freiwillige in Ungarn

2023.04.19. 14:31
Seit fast fünf Monaten sind wir nun schon hier in Ungarn und arbeiten im Direktorat des Bükk-Nationalparks. Schon etwas emotional schauen wir auf den letzten Monat und die Zeit, die uns noch in unserem Freiwilligendienst bleibt. Aber vor allem schauen wir voller Dankbarkeit auf die Zeit, die wir hier schon verbracht haben. Der sechsmonatige Freiwilligendienst hier in Ungarn war für uns beide die erste lange und vor allem alleinige Reise ins Ausland und am Anfang haben wir uns natürlich unsere Gedanken gemacht, ob alles so verlaufen würde, wie wir es uns erhofften. Wenn wir eins gelernt haben, dann ist es, dass man aus schwierigen Situation am besten lernen kann und dass Erfahrungen – egal ob gute oder schlechte – uns als Menschen wachsen lassen. In unserer Zeit hier hatten wir das Glück, vor allem gute Erfahrungen machen zu dürfen: Wir haben die Gastfreundschaft vieler Ungar:innen kennengelernt, Freundschaften fürs Leben geknüpft und sind ein ganzes Stück eigenständiger geworden. In den letzten fünf Monaten sind wir viel gereist, haben unser Bestes im Ungarisch lernen gegeben und viele neue Menschen kennengelernt. Des Weiteren haben wir einen Einblick in die Natur des Bükk-Gebirges und die vielfältigen Aufgaben des National- und Geoparks gewinnen können. Besonders bei der Arbeit mit den Ranger:innen war es spannend, ihren Blick auf Bio- und Geodiversität vermittelt zu bekommen. Aber nicht nur die Vielfalt der Natur haben wir ganz neu betrachten und verstehen gelernt, wir haben auch gelernt zuzuhören. Wenn wir mit Freund:innen und Verwandten von Zuhause telefoniert haben, wurden wir oft gefragt, wie Ungarn und seine Menschen denn so seien. Während der Zeit hier haben wir gelernt, dass es keine einfache Antwort auf diese Fragen gibt; es ist nicht leicht zu sagen, wie ein ganzes Land ist oder alle Menschen in diesem Land sind. Denn jeder Mensch ist ein Individuum mit eigener Geschichte und eigenem Blick auf die Welt. Wir können bloß zuhören und versuchen, zu verstehen, wie die einzelnen Menschen denken, ohne etwas verallgemeinern zu wollen. Und mit je mehr Menschen wir uns unterhalten haben, desto vielschichtiger wurde unsere Sichtweise. Denn wie in jedem Land haben die Menschen auch hier ganz unterschiedliche Sichtweisen und Perspektiven auf unterschiedliche Themen – egal ob im Alltag, bei Persönlichem, der Lebensweise oder Politik. Der Freiwilligendienst hat uns gelehrt, dass ganz viel Schönes geschehen kann, wenn man etwas Neues ausprobiert, offen an Herausforderungen herangeht und einfach mal „ja“ sagt. Beim Einleben hat es sehr geholfen, uns unser Zuhause gemütlich einzurichten und mit Fotos, Pflanzen und Kerzen zu personalisieren sowie die Stadt Eger und ihre Menschen möglichst gut kennenzulernen. Momentan nehmen wir zum Beispiel an einem Jumping-Kurs teil; mit vielen Einheimischen Sport zu machen, ist jedes Mal ein Highlight unserer Woche. Uns hat dieser Auslandsaufenthalt im Rahmen eines Freiwilligendienstes unglaublich stark bereichert und können ihn aus vollem Herzen weiterempfehlen. Wir wünschen dir alles Gute für die nächste Reise! Marei und Ronja
Tovább olvasom